Stichting Boekensteun Heerlen
Lezen voor het goede doel!
Stichting Boekensteun Heerlen
Bestuur
Voorzitter: Raymond Clement
Secretaris: Saskia Buskes
Penningmeester: Scarlet van Tongeren
Vrijwilligerscoördinatie
Bart Paulissen & Simon van der Werf
Postadres
Stichting Boekensteun Heerlen
Bosstraat 19 – 6462 AS Kerkrade
Bank
Rabobank NL59RABO0385842392
t.n.v. Stichting Boekensteun Heerlen
Kamer van Koophandel: 14095418
Fiscaal nummer: NL818192665B01
Doelstelling
Door middel van de verkoop van tweedehands boeken, cd’s, dvd’s en lp’s, vergaren van gelden welke aangewend zullen worden voor de ondersteuning van diverse door het bestuur nader aan te wijzen charitatieve, culturele, wetenschappelijke of algemeen nut beogende instellingen.
Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Stichting Boekensteun Heerlen heeft geen winstoogmerk. De stichting zal niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig is voor de continuïteit van de voorziene werkzaamheden en behoeve van het doel van de stichting.
Beloningsbeleid
De vrijwilligers ontvangen geen arbeidsloon voor hun werkzaamheden.
Beleidsplan
Geldwerving geschiedt primair door de verkoop van tweedehands boeken via een winkelpand. De inkomsten zijn volledig afhankelijk van kwaliteit en kwantiteit van door het publiek gedoneerde boeken. De stichting heeft een betaalrekening en een spaarrekening. De penningmeester en secretaris van de stichting zijn gemachtigd betalingen te doen. Betalingen en schenkingen worden gedaan na goedkeuring van het hele bestuur.
Bestedingen
Deze kunnen als volgt worden ingedeeld:
Indirecte kosten:
Huurkosten
Bankkosten
Accountantskosten
Administratieve kosten
Reclamekosten
Drukwerk
Website hosting
Huishoudelijke kosten
Reiskostenvergoedingen
Energiekosten
Verzekeringen
Directe kosten: omdat wij afhankelijk zijn van de donaties van de gemeenschap, hebben wij geen directe kosten.
Door zowel variabele inkomsten, als variabele bezetting en inrichting van het winkelpand, zijn er geen voorgenomen bestedingen. Onze financiële stukken worden overgedragen aan onze accountant. Deze zorgt voor de btw aangifte en voor het samenstellen van onze jaarstukken.
Financiële verantwoording
Resultatenrekening over 2023 | ||
Opbrengst uit verkoop van goederen | € 60.498 | |
Overige opbrengsten | € 0 | |
€ 60.498 | ||
Kosten | ||
Afschrijving op materiële vast activa | € 339 | |
Huisvestingskosten | € 25.917 | |
Verkoop gerelateerde kosten | € 4.155 | |
Kantoorkosten | € 2.196 | |
Algemene kosten | € 275 | |
Exploitatiekosten | € 325 | |
€ – 32.868 | ||
Financiële baten en lasten | ||
Rentelasten en soortgelijke kosten | € 1.088 | |
€ – 1.088 | ||
Resultaat na belasting | € 26.203 |
Goede doelen
Jaarlijks bepalen we samen met onze vrijwilligers de goede doelen. Zowel grote als kleine initiatieven, bij voorkeur lokaal, kunnen worden voorgedragen als goed doel. Met het behaalde resultaat in 2023 hebben we onderstaande goede doelen gesteund met een financiële bijdrage:
Ronald McDonald Kindervallei
Toon Hermans Huis Parkstad
Zonnebloem Heerlen Centrum
ATD Vierde Wereld Zuid Limburg
Stichting Voor Elkaar
Imkervereniging Mijnstreek
Dierenbescherming Limburg